Naslovna AKTUELNO Blago koje nestaje: Općina Lukavac posjeduje pet nacionalnih spomenika

Blago koje nestaje: Općina Lukavac posjeduje pet nacionalnih spomenika

835

Općina Lukavac ima bogato kulturno-historijsko naslijeđe, a u prilog tome ide i činjenica da se na prostoru ove općine nalazi pet nacionalnih spomenika BiH. Hram svetog proroka Ilije u Puračiću, Vila Solvay, Crkva sv. Ante Padovanskog sa župnom kućom u Lukavcu, zgrada stare željezničke stanice u Lukavcu i Čamdžića kuća u Puračiću kulturno -historijske vrednote su općine Lukavac.

 

Hram svetog proroka Ilije u Puračiću je prvo dobro koje je dobilo status nacionalnog spomenika još 2009. godine. Riječ je o pravoslavnom hramu sagrađenom u periodu 1896-1903. godine, koji je zamijenio staru drvenu crkvu iz 1881. godine. Ovaj spomenik ima historijsku, umjetničku, estetsku i simboličku vrijednost.

Crkva sv. Ante Padovanskog sa župnom kućom u Lukavcu izgrađene su po projektu čuvenog arhitekte Karla Paržika, u periodu 1928-1930. godine. Ova crkva ubraja se u tip jednobrodnih crkvi zidanih kamenom i opekom s kvadratnim svetištem na sjeverozapadu i bočno izvedenim zvonikom na jugoistoku. Župa u Lukavcu je osnovana još 1910. godine, tada pod imenom sv. Anđela Čuvara, a od 1932. nosi ime Sv. Ante Padovanskog.

 

Vila Solvay sagrađena je u periodu između 1911-1913. godine sa prvobitnom namjenom da postane medicinska ustanova, ali je svoj rad započela kao radnička ambulanta. U stambenu vilu objekat je adaptiran početkom dvadestih godina prošlog stoljeća, a u njemu je od 1926. do 1944. godine stanovao direktor Fabrike sode, Fritz Miler.

Čamdžića kuća u Puračiću je rijetko očuvan primjer bosanske brvnare sa čardakom među rogovima. Kuća potiče iz osmanskog perioda. I danas ima svoje drvene demire i sistem zatvaranja vrata , tzv. mandal. Iako sada nije pokrivena svojim nekadašnjim drvenim pokrovom, zavređuje veliku pažnju.

Zgrada stare željezničke stanice u Lukavcu je ujedno i prva  gradska željeznička stanica u ovom mjestu, smještena na pruzi Doboj-Simin Han. Pruga je puštena u promet 1886. godine, a objekat stanice u Lukavcu podignut je nakon izgradnje Fabrike sode, poslije 1893. godine. Nažalost danas je ona prepuštena zubu vremena, ali i dalje ima dokumentarno-historijsku i ambijentalnu vrijednost.