Tradicionalni pijačni dan u Lukavcu, koji već dugi niz godina svakog ponedjeljka okuplja kupce i prodavce svih krajeva naše općine, danas nije održan. Razlog tome je zabrana održavanja pijace, koju je na osnovu Rješenja naložila Kantonalna uprava za inspekcijske poslove od 1. oktobra ove godine, a kojim je privremeno zabranjeno J.P. ”RAD” d.o.o. Lukavac obavljanje djelatnosti pružanja trgovačke usluge tržnice – pijace, do ispunjavanja zakonom propisanih uslova za obavljanje ove djelatnosti.
Iz ovog preduzeća su i službeno se obratili javnosti da sedmična pijaca koja se održava svakog ponedeljka danas neće biti organizirana.
Propusti koji su učinjeni i nedostaci koje je inspekcija uočila morat će se ispraviti, do tada pijace neće biti.
A nedostatake u radu ovog preduzeća uočili su i revizori Federalnog Ureda za reviziju institucija u FBiH koji su na osnovu Izvještaja kojeg su izdali 3. septembra ove godine izrazili nekoliko negativnih mišljenja o reviziji finansijskih izvještaja u protekloj godini i mišljenja sa rezervom o izvještaju o reviziji usklađenosti.
Ilegalnost je uočena na podcjenjivanju rashoda u ovom obračunskom periodu, dok su potraživanja precijenjena, a kao osnova za mišljenje s rezervom navode se neizmirenje obaveze po osnovu poreza i doprinosa na i iz plaća u iznosu većim od 1 milion i 144 hiljade maraka, kao i izmirenje obaveza za posebne vodne naknade za korištenje vodnih naknada od preko 31 hiljade KM u protekloj godini, a u ukupnom dugu od skoro 190 hiljada KM.
Također, u revizorskom izvještaju se navodi i da Statut Preduzeća koji je donešen 1997. godine nije usklađen sa Zakonom o privrednim društvima i Zakonom o javnim preduzećima u FBiH.
Ključni problemi poslovanja vezani su za dugogodišnje procese oko provođenja/poništenja privatizacije, utvrđivanje vrijednosti kapitala, i isknjižavanja sredstava u općoj upotrebi.
Za navedene nedostatke izdate su i preporuke da se interni akti usaglase sa zakonom, donesu interne procedure za nadzor Preduzeća i uspostavi funkcionalan sistem internih kontrola. Također, je naloženo da se u skladu sa osnivačem intenziviraju aktivnosti na uspostavi organa upravljanja, kao i odjela za internu reviziju u skladu sa zakonima.
Trogodišnji plan poslovanja nije dostavljen Uredu za reviziju što je zakonska obaveza, te je također naređena njegova izrada kao osnova poslovanja Preduzeća u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, a isti obavezujuće dostaviti Uredu.
Zakon o javnim preduzećima povrijeđen je i u članu 42. Potraživanja i obaveze za usluge sa Općinom Lukavac koje se uglavnom izmiruju cesijama, nisu odobrene od organa upravljanja. Preduzeće, također, sa Općinom Lukavac u protekloj godini nije potpisalo ugovor o obavljanju komunalne usluge javne rasvjete. Zbog ove, ali i kršenja drugih nadležnosti Ured je izdao preporuku da javna dobra u općoj upotrebi, koja su data RAD-u na korištenje, sa Općinom kao vlasnikom, zaključi ugovor o međusobnim pravima i obavezama vezano za njihovo korištenje.
Ured je naložio i preispitivanje Protokola izmirenja dugova JU Centar za kulturu prema ovom preduzeću, sa stanovišta dužine roka na koji je zaključen, tj. neizvjesnosti naplate potraživanja, a radi se o periodu od 25 godina.
Preduzeće već godinama ima neizmirene obaveze za doprinose u vezi plaća i naknada plaća, koje za period do 2017. god. Iznosi 131 308 KM, iz 2017. – 54 427 KM, te dug iz revidirane godine 933. 814 KM. Sporazumom sa Poreznom upravom iz 2016. god. do sada je otplaćeno 29. rata od ukupno 60, a uglavnom se izmiruju obaveze za uposlenike koji odlaze u penziju i za zdravstveno osiguranje.
I za ovaj segment nepravilnosti poslovanja izdata je preporuka u kojoj se nalaže usklađivanje sa zakonom.
U finansijskom izvještaju na kraju protekle godine preduzeće je prikazalo ogroman gubitak iz ranijih godina, neraspoređenu dobit skoro 2 miliona i 600 hiljada KM, kratkoročne obaveze veće od 5, 8 miliona, a za tekuću imovinu u iznosu većem od 4 miliona i 930 hiljada naplativost je upitna. Sudski sporovi veći su od 6 miliona i 200 hiljada, a preduzeću je u protekloj godini transakcijski račun bio blokiran tri puta. Prema revizorima ovakav izuzetno težak finansijski položaj preduzeća ukazuje na postojanje značajne neizvjesnosti u pogledu njegove sposobnosti da nastavi sa vremenski neograničenim poslovanjem.
Naređeno je i usklađivanje vrijednosti zaliha u skladu sa Međunarodnim račuvodstvenim standardima, a u skladu sa istim preduzeće je zaduženo da uskladi i kratkoročna potraživanja.
Uočene su određene nepravilnosti vezane i za primjenu Zakona o javnim nabavkama.