Naslovna Istaknuto Koja su vaša prava kao potrošača?

Koja su vaša prava kao potrošača?

Kupujete, trošite novac, plaćate usluge, ali znate li svoja prava?

Gordana Bulić, predsjednica Udruženja potrošaca Klub potrošača Tuzlanskog kantona kaže da je u BiH Zakon o zaštiti potrošača donesen prije deset godina, a danas je, kaže, situacija bolja nego u to vrijeme, ali svakako ne možemo biti zadovoljni sa tim.

 

“Po Zakon je za stvaranje boljeg i sigurnijeg ambijenta za potrošače zaduženo više institucija – nosilaca zaštite potrošača, ali neke od institucija iako radeći svoje redovne poslove zaista i doprinose zaštiti potrošača (i implementaciji  Zakona o zaštiti potrošača), ne stavljaju akcenat na zaštitu potrošača. Potrošači ne znaju da su te institucije nosioci zastite , a nerijetko se stavljaju i u odbrani interesa biznisa! Nažalost, edukacija potrošača je još na niskom nivo i potrebno je više ulaganja da bi edukacija bila bolja i sveobuhvatnija, jer oni koji ne traže pravnu i institucionalnu zaštitu – neće je ni dobiti! Ako neko ne zna da Zakon o zaštiti potrošača postoji – neće ni tražiti zaštitu svojih interesa kao potrošač”, rekla je za BUKU Gordana Bulić, ali ipak dodaje da napredak u odnosu na ranija vremena postoji.

 

Bulić Gordana napominje da je najbolji način zaštite potrošača institucionalni i to putem primjene Zakona na predmete u kojima postoji zahtjev potrošača za zaštitom.

 

Potrošači se, ističe Gordana, žale na sve od sigurnosti hrane, pa do loših kućanskih aparata, lose usluge odvoza smeća, bankarskih I zdravstvenih usluga.

 

Iz Institucije ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH rekli su da današnji potrošač treba sebe prepoznati kao aktivnog sudionika na tržištu ekonomskih roba i usluga, treba znati koja su njegova prava, ali i obveze i treba reagirati svaki put kada mu se čini da su njegova prava ugrožena. Stoga se upravo on – informisan, edukovan, osviješten i proaktivan potrošač – smatra jednim od najvažnijih segmenata zaštite potrošača i generatora privrede uopšte.

 

KORACI ZA OSTVARIVANJE PRAVA POTROŠAČA

 

Ministarstvo trgovine i turizma RS

 

1. Korak: Pismeni origovor potrošača upućen trgovcu
2. Korak: Rješavanje prigovora putem udruženja za zaštitru potrošača
3. Korak: Rješavanje prigovora putem republičke uprave za inspekcijske poslove
4. Korak: Vansudskorješavanje potrošačkih sporova
5. Rješavanje potrošačkih sporova u sudskom postupku

 

10 osnovnih načela  politike zaštite potrošača

1. Kupujte  šta želite i gdje želite
2. Ako proizvod nije ispravan, vratite ga
3. Visoki sigurnosni standardi za prehrambene artikle i ostale  proizvode
4. Znati što jedete
5. Ugovori moraju biti nediskriminirajući i transparentni za potrošača
6. Ponekad potrošač može promijeniti svoje mišljenje
7. Stvoriti uslove kako bi potrošač mogao usporediti cijene i  ostvariti pravo na izbor
8. Potrošačne smije biti prevaren i zavaran
9. Potrošač mora biti zaštićen i u vrijeme dok je na godišnjem odmoru ili putovanjima (u zemlji I inostranstvu)
10. Efikasna naknada štete u prekograničnim  sporovima (kršenja prava potrošača).

TIP/BUKA/RTV Lukavac