Naslovna AKTUELNO Objava nominacija za Oscara: Je li “Quo Vadis, Aida?” već ostvario glavni...

Objava nominacija za Oscara: Je li “Quo Vadis, Aida?” već ostvario glavni cilj?


Danas  (ponedjeljak) ćemo saznati da li je film “Quo Vadis, Aida?” bh. rediteljice Jasmile Žbanić nominovan za prestižnu nagradu Oscar. Do tada, njene kolege reditelji Srđan Vuletić i Dino Mustafić osvrću se na to šta bi nominacija mogla značiti za BiH i našu kinematografiju.

 

 

 

 

Nedugo nakon što je prije nekoliko dana prokomentarisao film Jasmile Žbanić opisavši ga kao ostvarenje koje ga je oduševilo, poznati američki kritičar Kenneth Turan jučer je ponovo pisao o bh. filmu: “Sretan sam što je New York Times film ‘Quo Vadis, Aida?’ okarakterisao kao ‘zapanjujući’. Držim fige da ovaj sjajni bh. film upadne na listu pet najboljih u kategoriji Najbolji strani film”.

Osim NY Timesa, o Aidi su pisali i mnogi drugi veliki mediji: LA Times, The Hollywood Reporter, The Playlist… Vrijedi naglasiti da su IndieWire i Variety ovo ostvarenje uvrstili među svoje favorite za nominaciju za prestižnu nagradu Oscar.

Dakle, ako je suditi po komentarima i predviđanjima reditelja i kritičara, bh. rediteljici se smiješi velika nominacija za zlatni kipić i to gotovo 20 godina nakon što je ovu nagradu u BiH donio Danis Tanović za film “Ničija zemlja”.

Vrijedi naglasiti da je ovo ostvarenje od premijere (septembar 2020.) do danas dobilo nekolicinu priznanja širom svijeta. Aida je nagrađena u Luksemburgu, Valenciji, Roterdamu, Goteborgu, Jerusalemu, Londonu, Savoli, Egiptu… Film je nedavno nominovan i za dvije BAFTA nagrade u kategorijama Najbolji reditelj/ica i Najbolji strani film.

Nominacija Jasmile Žbanić i filma “Quo vadis Aida” za BAFTA-u već jeste historijsko priznanje autorici i ekipi filma koje ostaje ubilježeno u najznačajnije domete bh. filma i umjetnosti, mišljenje je reditelja Dine Mustafića.

“Ovdje je treba istaći kako je Jasmilina nominacija za najbolju rediteljicu godine u takvoj svjetskoj konkurenciji prvi i jedini uspjeh žene/rediteljice u regionu. Ova nominacija uz sjajnu kritičku i medijsku recepciju filma u SAD-u daje nam za pravo očekivati da će film biti nominovan za Oscara. A to je onda još jedno poglavlje našeg filma na koji možemo biti ponosni da ovako mala zemlja ima svjetski verifikovanu kinematografiju i autore. Podvig i uspjeh vrijedan divljenja i potvrda koliko je važno ispričati balkanske sudbine na filmu. Želim da vjerujem kako ovo može podići svijest o važnosti filmske umjetnosti jer su autori i njihova djela najbolji ambasadori naše zemlje”, kaže Mustafić.

Reditelj Srđan Vuletić nadovezuje se na Mustafićeve riječi govoreći kako “Quo Vadis, Aida?” nije državni projekt, već dugogodišnji poriv bh. rediteljice da ekranizuje ovu priču.

“Ovo je film o pravdi i nepravdi. Govori o ljudima koji nikad nisu došli do neke pravde. Takmiči se protiv filmova čija tematika možda nije ratna, što nam govori da do Akademije stižu filmovi koji su dobri – bez obzira na temu koju obrađuju. Pogrešna je pretpostavka da su teme važne. Važno je kako obradite priču. Što se tiče Aide, u pitanju je izvrsno, vrhunsko ostvarenje koje kao takvo ima šansu da bude nominovan za Oscara i siguran sam da će i osvojiti tu nominaciju”, komentariše Vuletić.

Danis Tanović je 2001. snimio film “Ničija zemlja”, a 2002. godine je za ovo ostvarenje dobio nagradu Oscar. Vuletić komentariše kako je osvajanje prestižne nagrade nakratko vratilo pažnju javnosti na posljedice rata u BiH.

“Vidite, BiH je već 1996./97. bila zaboravljena, počeli su neki novi sukobi i grupe humanitaraca okrenule su se ka drugim lokacijama. Danisov Oscar vratio je medijski reflektor na našu državu. Tako da dok traje taj reflektor imate vremena i prostora ispričati vaše probleme i tražiti pomoć u njihovom rješavanju”, kaže.

Dodaje kako film o genocidu u Srebrenici već šest mjeseci generiše ogromnu medijsku pažnju, ljudi se ponovo počinju baviti BiH.

“Živimo u iluziji, servira nam se teza da je BiH u fokusu američke i njemačke politike – što zapravo nije slučaj. To su ogromne države koje se bave sobom i velikim tržištima i mi im zaista nismo u fokusu. No ovakve stvari mogu vratiti fokus tih država na BiH. A da li će se išta desiti, ostaje da vidimo. Ali sve ovo pokazuje kakvu moć imaju uspješni filmovi”, zaključuje Vuletić.

Priča o genocidu u Srebrenici prikazana je u Švedskoj, Egiptu, Francuskoj, Austriji, SAD-u, Velikoj Britaniji, Irskoj, Italiji… Američki mediji Srebrenicu porede s Auschwitzom, NY Times u svojoj recenziji propituje neuspjeh UN-a, film su preporučile su ga mnoge javne ličnosti, a u moru tekstova posebno se istakao i razgovor Jasmile Žbanić i Angeline Jolie, objavljen u časopisu Time.

Dakle, iako je nemoguće predvidjeti da li će naš kandidat u konačnici osvojiti Oscara ili BAFTA-u, sasvim je sigurno da je glavni cilj rediteljice uspješno ispunjen. Film je pregledalo stotine hiljada ljudi i svijetu je ispričano šta se 11. jula 1995. godine desilo u Srebrenici.