Naslovna AKTUELNO Tehnološki višak 180 prosvjetara u TK, a bit će ih još

Tehnološki višak 180 prosvjetara u TK, a bit će ih još

U Tuzlanskom kantonu sredinom ove godine 120 zaposlenih u osnovnom i 60-ak u srednjem obrazovanju postalo je tehnološki višak. U sindikatima kažu da niko od ovih ljudi nije ostao nezbrinut, ali sličan scenarij sasvim sigurno gladet ćemo i naredne godine, a onda nije isključeno da imamo i nezbrinutih prosvjetara.

 

Prema podacima Ministarstva obrazovanja i nauke TK u prve razrede 87 javnih i jedne privatne osnovne škole u školskoj 2020/2021. godini upisano je 3.906 učenika, što je ravno stotinu manje nego prethodne školske godine. U školskoj 2020/2021. godini u prve razrede srednjih škola upisano je 4.020 učenika, što je 55 učenika manje nego što je završilo osnovnu školu, a 133 učenika manje nego što je prve razrede srednjih škola upisalo prethodne školske godine.



 

Standardi za radna mjesta

 

– Već duže vrijeme zagovaramo izmjene pedagoških standarda, koji su za osnovno obrazovanje stari 15 godina. Kroz te izmjene mi bimso mogli spriječiti da veliki broj nastavnika postane tehnološki višak. Imamo urađen i prijedlog novih standarda, formirana je i komisija na nivou sindikata i resornog ministarstava, ali se s tim stalo – kaže Sumedin Kulović, predsjednik Samostalnog sindikata radnika osnovnog obrazovanja i odgoja TK.

 

Pedagoški standardi za osnovno obrazovanje u TK predviđaju da je maksimalan broj učenika za odjeljenja od prvog do četvrtog razreda 31, a od petog do devetog razreda 34. Onda se dešava da se u petom razredu dva razreda koja ranije brojala po 17 učenika moraju spojiti, što predstavlja problem za učenike, posebna kada se ima u vidu da se radi o tranziciji sa razredne u predmetnu nastavu.

 

– Inicijativu za izmjenu pedagoških standarda usvojila je i Skupština TK, ali ipak po tom pitanju ništa nije urađeno. Nama dodatni problem predstavlja i to što mi u obrazovanju imamo 120 direktorskih i još 30 pozicija zamjenika direktora. Kada se na te funkcije imenuju nastavnici, na njihovo mjesto se traži zamjena i dešava se da tokom četverogodišnjeg mandata zamjena stekne pravo na ugovor na neodređeno vrijeme, pa imamo dva radnika za jednu poziciju, a ionako stvaramo tehniološki višak zbog manjka djece – pojašnjava Kulović.

 

Ministrica obrazovanja TK Fahreta Brašnjić kaže da postoji problem zasnivanja ugovora na neodređeno vrijeme gdje za to nema realne potrebe.

 

– Zakon o radu FBiH nalaže da se nakon tri godine kontinuiranog rada na istoj poziciji ugovor na određeno prerasta u ugovor na neodređeno. Mi smo zaustavili zapošljavanje na neodređeno i više takve konkurse ne raspisujemo, ali svake godine između 30 i 40 zasnuje radni odnos na neodređeno – pojašanjava ministrica Brašnjić.

 

Ona naglašava da se problem iseljavanja stanovništva i bijela kuga itekako osjete u obrazovanju te da je očekivano da tehnološkog viška bude sve više.

 

– Izmjene pedagoških standarda u ovoj školskoj godini nisu realne. Mi moramo pratiti stanje u budžetu, a ono nam ne ide u prilog. Izmjene pedagoških standarda su milionski projekat i nije realno da se u njega sada krene – otvoreno kaže ministrica Brašnjić.

 

Pedagoški standardi u srednjem obrazovanju čak su godinu stariji od onih u osnovnom, a propisuju da je minimalan broj učenika u razredu 20, a maksimalan 32.

 

Dva ključna pitanja

 

 

– Manjak učenika pravi manjak odjeljenja i sve je više tehnološkog viška. Pored novih pedagoških standarda, nama bi pomogle izmjene zakona o srednjem i osnovnom obrazovanju kojim ćemo zaustaviti zapošljavanje na neodređeno, kao što je to već urađeno za visoko obrazovanje ili pozorišnu djelatnost. Naš prijedlog pedagoških standarda i izmjene zakona stoje i nemamo odgovor ministarstva – kaže predsjednik Sindikata srednjeg i visokog obrazovanja, odgoja, nauke i kulture Admir Terzić.

 

On ističe da sindikat ne prihvata argument resornog ministarstva da se radi o milionima maraka potrebnim za provedbu izmjena.

 

– Dajte da dogovorimo izmjene pa da onda vidimo koliko će koštati i kada će se primijenjivati – poručio je Terzić.

 

U neriješena pitanja u osnovnom i srednjem obrazovanju u ovom trenutko su dvije stvari sigurne, da imamo sve manje učenika i da ima sve manje posla za učitelje, nastavnike i profesore.

 

 

(izvor:faktor.ba)