Naslovna Istaknuto Danas je Svjetski dan osteoporoze

Danas je Svjetski dan osteoporoze


Svjetski dan osteoporoze (The World Osteoporosis Day- WOD) obilježava se svake godine 20. listopada/oktobra, čime se pokreće kampanja posvećena podizanju globalne svijesti o prevenciji, dijagnostici i liječenju osteoporoze i metaboličke bolesti kostiju.

 

Svjetski dan osteoporoze ima za cilj osvijestiti individualni rizik za zdravlje kostiju te senzibilizirati javnost o mjerama prevencije koje uključuju aktivnosti za sprečavanje, otkrivanje i liječenje te bolesti.

 

Međunarodna Fondacija za Osteoporozu (IOR) organizira Svjetski dan osteoporoze, kampanjom kojom se želi podići globalna svijest o prevenciji, dijagnostici i liječenju osteoporoze i metaboličkih bolesti kostiju. Svjetski dan osteoporoze uključuje aktivnosti kampanje država članica društva Nacionalnih udurženja bolesnika i oboljelih od osteoporoze iz cijelog svijeta u više od 90 zemalja.

 

Koncept za Svjetski dan osteoporoze započeo je s kampanjom pokrenutom u Velikoj Britaniji, njihovim Nacionalnim udruženjem za osteoporozu i uz potporu Europske komisije 20. listopada 1996. Od 1997, dan je organiziran od strane IOR – neprofitne organizacije koja je osnovana 1998 osiguravajući globalnu alijansu za zabrinjavanje zdravlja kostiju i pomoć onima koji pate od osteoporoze- na podizanju svijesti o ovom stanju koje uzrokuje da kosti postaju tanke i krhke.

 

Osteoporoza je smanjenje gustoće kostiju koje naše kosti čini slabima i podložnima prijelomima. Za njihovu gustoću i čvrstoću zaslužni su minerali kalcij i fosfor. Ako tijelo nije sposobno regulirati sadržaj tih minerala u našim kostima, gustoća kostiju se smanjuje te one postaju lomljivije, što dovodi do osteoporoze. Uz opskrbu mineralima važna je i proizvodnja hormona kao što su paratiroidni hormon, hormon rasta, kalcitonin, estrogen (žene) i testosteron (muškarci) te odgovarajuća opskrba vitaminom D.

 

 

Procjenjuje se da širom svijeta osteoporoza uzrokuje gotovo devet milijona prijeloma na godinu. To otprilike znači jedan prijelom svake tri sekunde.

 

Svjetski dan osteoporoze već se godinama obilježava pod vodstvom i pokroviteljstvom Svjetske zdravstvene organizacije i u saradnji s Nacionalnim društvima za osteoporozu s primarnom svrhom da se ljudi što više informišu o ovoj bolesti i njenoj prevenciji.

 

Naime, o osteoporozi koja je vrlo podmukla, ozbiljna, opasna i proširena bolest zna se premalo ili gotovo ništa. Kako se ona razvija polako, dugotrajno i neprimjetno te ostaje sakrivena sve do pojave različitih vrlo ozbiljnih i bolnih komplikacija, prijeloma, deformacija, otežane pokretljivosti i invalidnosti, mnogi se ljudi od nje, upravo zbog nedostatka informacija  uopšte i ne liječe.

 

 

 

U Federaciji BIH je prosječno registrirano 4207 slučajeva osteoporoze (M80-M85) na godišnjem nivou, tokom proteklog petogodišnjeg perioda praćenja 2015.-2020. godine sa stopom morbiditeta od 193 /100 000 godišnje. Samo u 2020. godini su bile 3922 zabilježene dijagnoze, sa omjerom obolijevanja: na 1 muškarca obole 2,3 žene. Protekle 2020. godine, žene su doživjele 6 puta veći porast obolijevanja od osteoporoze tokom 50-59 godine života nego prethodnim godinama života, a pik u periodu 70-79 godine. Istovremeno, muškarci bilježe porast obolijevanja u nešto kasnijoj životnoj dobi, sa 60-64 godine starosti i dosežu vrh obolijevanja sa 65-69. godinom života.

 

U kategoriju oboljenja (M80-M85) spadaju: osteoporoza sa patološkom frakturom (M80), osteoporoza bez patološke frakture (M81), osteoporoza klasificirana drugdje (M82), osteomalacija (M83) i drugi poremećaji gustine kosti. Uključene su postmenopauzalna osteoporoza, osteoartroze izazvane malnutricijom, malapsorpcijom, osteoporoza izazvana korištenjem određenih lijekova, osteoporoza izazvana hirurškim intervencijama itd.

 

Zato “pobijedimo” osteoporozu i osvjestimo da je prevencija uvijek uspješniji pristup od intervencije, ili, kako se uobičajeno kaže-bolje spriječiti, nego liječiti.

 

Vježbanje otpora (dizanje utega) smatra se jednim od najboljih načina za održavanje jakih kostiju, uz preporučeni unos kalcija i vitamina D.

 

Najsigurnija strategija je pored kretanja i vježbanja ne samo snage mišića već i održavanja ravnoteže, osigurati da konzumirate hranu s malo soli, zdrave masti i minimalno prerađene žitarice, voće i povrće. Uvijek se pridržavajte preporučenog dnevnog unosa kalcija i koristite dodatke za održavanje zdravlja kostiju.